Özel Haber Covid-19

Karantinadaki mülteciler: Maske, eldiven, dezenfektan verilmedi

Covid-19 salgını gerekçesi ile Yunanistan sınırından geri gönderme merkezlerine taşınan mülteciler karantina sürecinde bir odada 12 kişi kaldıklarını ve maske, eldiven ve dezenfektan gibi koruyucu malzemelerin verilmediğini anlattı. Mülteciler kötü muameleye maruz kaldıklarını da dile getirdiler.

Hükümet yetkililerinin 27 Şubat’ta 33 askerin hayatını kaybettiği İdlib saldırısından ardından Avrupa’ya gitmek isteyen mültecilere ve göçmenlere kolluk kuvvetlerinin engel olmayacağını açıklamasının ardından binlerce mülteci ve göçmen Edirne sınırına akın etmiş ve bir ay boyunca sınırlar açılır umuduyla zor şartlar altında yaşamıştı.

Sınırı geçmeye çalışanlar Yunanistan kolluk güçlerinin saldırısına maruz kalmıştı. Saldırılarda en az iki mülteci yaşamını yitirmişti. Mülteciler insanlık dramı yaşarken Türkiye ve Avrupa Birliği üye ülkeleri pazarlık içerisinde idi.

Bir aylık bekleyiş ardından Covid-19 salgını gerekçe gösterilerek Pazarkule’deki çadır alanları dağıtıldı, çadırlar yakıldı ve beklemekte olan mülteci ve göçmenler otobüslere bindirilerek sınır bölgesinden uzaklaştırıldı. İçişleri Bakanı Süleyman Soylu’nun 29 Mart tarihinde yaptığı açıklamada, salgın tehdidi nedeniyle böyle bir karar alındığı ve Edirne’de beklemeye devam eden 5.800 kişinin, dokuz ildeki geri gönderme merkezlerine götürüldüğü ve karantinaya ifade edildi.

Karantina Koşullarında Da Ayrımcılık

Mülteci ve göçmenler Pazarkule boşaltılırken ve sonrasında kendilerine yeterli bilgi verilmezken geri gönderme merkezlerinde özgürlüklerinden mahrum edildi. Yurt dışından Türkiye’ye getirilen vatandaşlar, devlet yurtlarında tek kişilik odalarda kalırken, mülteciler karantina koşulları ile ilgili de ayrımcılığa maruz kaldı.

‘Karantina Değil Hapishane İdi’

Geri gönderme merkezlerinden serbest bırakılan mülteciler Mülteci Medyası’na karantina sırasında ve sonrasında yaşadıklarını anlattı. Haberlerde hükümetin ‘sınırlar açıldı’ söylemlerini duyduktan sonra evlerini ev sahiplerine teslim ettiklerini ve eşyalarını sattıklarını söyleyen mülteciler  “Pazarkule’de bugün yarın sınırlar açılacak diye bir ay boyunca bekledik. Her iki devletin şiddetine maruz kaldık. Ortada kalmıştık. Bir taraftan gitmemizi diğer taraf gelmememizi istiyordu. Biz kötü bir şey yapmamıştık ki sınırların açıldığını duyunca gitmiştik. Sonrasında bizi Edirne’deki geri gönderme merkezine götürdüler. Burada dışarı çıkamadık. Karantinayı aldıklarını söylüyorlardı ama daha çok hapishane gibi idi” dediler.

‘Hijyen Malzemesi İstediğimiz Hakaret Ettiler’

14 gün sürecek dedikleri karantinanın 22 gün sürdüğünü belirten mülteciler “Bir odada 12 kişi idik. Söyledikleri sosyal mesafe yoktu. Sadece günlük olarak ateşimizi ölçüyorlardı. Bize maske, eldiven, dezenfektan gibi hijyen malzemesi vermediler. İstediğimizde de bize küfrediyorlardı. Bazen de yemek az geliyordu, bize dağıtılana kadar bitiyordu. Bir arkadaşımızın kalp rahatsızlığı vardı. Zorla ilaç aldık, o da bir işe yaramadı. Bir arkadaşımızın jandarma şiddetinde dişi kırıldı, acısı vardı, doktora gösteremedik.  Şiddete de maruz kaldık. Bize suçlu gözüyle bakıyorlardı” diye konuştu.

‘Yaşadığımız Şehirleri Sordular, İzmir’e Bıraktılar’

İzmir’e getirilme süreçlerini anlatan mülteciler şunları söylediler “Otobüse binmeden önce bize “Size bot alacağız, yardımcı olacağız. İzmir’den Yunanistan’a geçeceksiniz” dediler. İnanmadık, yaşadığımız şehirlere gitmek istedik. Bizi sabahın dördünde İzmir’e bıraktılar.Kötü davranma otobüsün içinde de devam etti. Hem bize yaşadığımız şehirleri sordular ve hem de İzmir’e bıraktılar. Karantina öncesi ne yapacağız bilmiyoruz. Otobüs biletleri çok yüksek. Elimizdeki son parayı da otele verdik. Otobüs bileti 400 lira. Otel ise 25 TL”.

‘Türkiye, İran Gibi Oldu’

Türkiye’de artık kalmak istemediklerini dile getiren mülteciler “Türkiye, İran gibi bir ülke oldu. Nerede kaldı demorkasi, insan hakları. Kaldığımız illere dönsek de ne yapacağız. Son iki ayda yaşamadığımız insanlık dışı uygulama kalmadı. Ne paramız kaldı, ne evimiz var, ne de çalışabileceğimiz bir işimiz. İlk fırsatta Avrupa’ya gideceğiz. Türkiye bizi Avrupa’ya karşı kullandı. Türkiye istediğini elde etti, biz mağdur olduk”.

*Konuştuğumuz mültecilerin güvenliği açısından isimlerini ve yaşadıkları şehirleri belirtmedik.